Цікава та корисна інформація

36 стратегем із древнього Китаю. Переклад та аналітика Віктора Перконоса

о¿о14.


[за шестиграмою №4 (Недорозвиток) – 010 001]

 Позичити труп, щоб вернути душу

Базова притча

Після смерті імператора Цінь Шіхуана трон унаслідував його молодший син Ху Хай. Одначе, вже  його правління дуже скоро визвало багаточисельні народні смути. Серед повстанців був і син військового начальника із царства Чу Сян Лян та його племінник Сян Юй. За радою мудрого пустельника Фань Цзена воєвода  Сян Лян  відшукав онука останнього чуськкого царя Хуая, який в цей час був простим пастухом, і проголосив його царем Чу за іменем його царського роду. Реставрація чуської династії, гай тільки формальна, значно одухотворила жителів бувшого царства Чу, котрі, як один, піднялись на борню проти цінського імператора. Так Сян Юй розчистив собі шлях у боротьбі за імперський трон.

Аналогічним чином   в кінці правління династії Хань, коли у імперії сполохнули міжусобні бійки, ватаг Цао Цао завлік на свій бік останнього ханського імператора і, діючи від зовсім безпорадного, але для всіх, якби законного государя, підготовив ґрунт для воцаріння власної династії. 

Афоризми:

Хоч чийсь труп позич,

Щоби повернутися

До свого життя.

***

Можеш діяти сам –

Не дай  нікому себе

Використати.

***

Не у силі сам

Діяти – то хоча би

Скористайся чимось.

***

Користуйся тим,

Хто не може діяти.

Гай служить тобі.

Коментарі:

Ця стратегема відтворює відношення і ситуацію:  – «Не я нищу хлопців; хлопці добивають мене», що декларована у шестиграмі № 4 (Недорозвиток). Бо, дана шестиграма виявляє відношення між ще незрілим юнаком (учнем чи навіть ще невігласом, чи навіть того, хто є нікчемою, але нащадком правителя) і старшиною влади – назначеним вчителем чи регентом. Незрілість та невігластво у даному випадку позначується нижньої інською рисою. Й внизу находиться триграма Вода. Що означує й податливість, але також і небезпеку та пастку.

Наверху триграма Гора, що позначує правителя, найвищу міцноту. Ключем до розуміння цієї шестиграми в цілому є розуміння співвідношення   між яньською другою та інською п’ятою рисами шестиграми. Вони сповіщають, що ініціатива тут приналежить молодшому, котрий тут реально  має більшу владу. Одначе, старший (п’ята інська риса) завдяки своїй хитромудрій пасивності є здібним використовувати силу молодшого на свою користь та, в кінці кінців, перетворити свою видиму комусь слабість у безопорну свою могутність. І дійсно, верхня янська риса знаменує, згідно відповідного коментаря, –  «Удар по недорозвиненості». Тобто, ситуація розрішається просто – шляхом різкого переходу (зміни) дій старшого  до  активних.

Ілюстрації:

Крім традиційних аналогій з військовими хитрощами, назва цієї стратегеми викликала ряд викрутів думок та співвідношень і у інших світових подіях. Наприклад.

Як відомо християнською церквою при папі Ліберії (352-366) у 354 р. було запропоновано і послідовно доведено до застосування, практично у всьому Світі, означення ери і відлік літопису від дня народження Ісуса Христа. На західній Європі це легко прижилося, бо напряму скористалися цією стратегемою – замість свята (що відмічалось  25 грудня як день народження Непереможного Сонця – Dies natalis Solis Invicti) на честь арійського сонячного бога Мітри (що з прийняттям християнства уже став «трупом» – до речі із легенд Мітра теж вбиває, робить «труп» бик-тура як заклання для спасіння душі – див. малюнок) для уже християнського  спасіння душі  на цю же дату назначили Різдво Христове (тим більше що по одному із міфів Мітра народжений людиною із каменя та ще й у печері).

Але тоді всі ми святкуємо Новий рік (кожне 1 січня) і як день обрізання Господнього (обов’язковий для простого іудея 8 день після народження). Тому, мабуть і православні християнські ієрархи придумали іншу дату дня народження Ісуса Христа. Що, цікаво, що на християнський календар Росія перейшла тільки за указом Петра І замість 7208 року став 1700 рік. А до цього літочислення велось із дня установлення  миру із китайським світом.

У Німеччині стала відома (із книжки Елліка Хоує «Чорна пропаганда: свідоцтво очевидця про таємні операції британської секретної служби за Великої світової війни», 1983)  суть антипропаганди  (нова «душа») пророцтв «трупа» Нострадамуса – «Нострадамус віщує хід війни».

Постійні витягування «трупа» чи паломництво до нього для утвердження «нової» концепції – Конфуція, «банди чотирьох», Петра І, Катерини ІІ, Леніна, Сталіна, Гітлера…

Ця стратегема має і дещо іншу формулу, а саме: виставляється на показ зовсім нове тіло, але «душа»,  що його пробудила – стара-престара. Що ще можна назвати – «вливати старе вино в нові міха», чи – «в новому  обутті спішити по старій стежці», чи  –  «приклеювати нові ярлики до старої одежі», чи «міняти підливу, а не овочі»…