Створення бізнесу

Як залучити кошти в бізнес

Як залучити кошти в бізнес

Байдуже, чи Ви досвідчений бізнесмен, чи початківець, чи ремісник, рано чи пізно Вам не уникнути відносин з інвестором, оскільки виникне питання Як залучити кошти в бізнес? В якому образі буде виступати інвестор, будь то приватна особа, банк, фінансова компанія чи організація, значення немає. Вам доведеться спілкуватись з людиною, за яким стоять потрібні Вам кошти. І від взаєморозуміння з ним залежить майбутнє Вашого бізнесу.

Капітал на початок чи розвиток бізнесу можна залучити з наступних джерел:

  • власні кошти
  • кошти “трьох Д” – друзі, дурні, дружина, рідні та близькі
  • венчурний капітал
  • кредити банків
  • залучення партнерів у бізнес
  • продаж франшизи (франчайзинг)
  • державні та громадські кошти
  • збір “зі Світу по нитці” засобами фандрайзингу та краудфандингу

Власні кошти. Заощадження і прибуток з бізнесу. Здебільшого це не є добре джерело, хіба що коштів у Вас стільки, що Ви зможете не позбавляючи себе і родину радощів життя вкладати у бізнес. Але якби Ваші амбіції збігались з тими коштами, які вивільнюються з Вашого бізнесу, то і питання “як залучити кошти в бізнес?” у Вас би не стояло.

“Три Д”. Це джерело фінансування я навіть не розглядаю, тому, що це не є професійне фінансове обслуговування Вашого бізнесу, а ознака визнання. І це може бути дуже великою проблемою в житті. Це джерело на випадок “аварії” і то, якщо Ви від початку не скористались наступним джерелом фінансування.

Венчурний капітал — це капітал інвесторів, які вкладають кошти в бізнес, який розвивається або ново-створюваний бізнес. Це капітал інвесторів, інвестиційних компаній, інвестиційних банків і фондів. Це є саме цікаве джерело для стартапу і бізнесу, який розвивається. На цьому джерелі зупинюсь більш детально.

Для початку про потреби інвестора і бізнесмена. З бізнесменом просто. Потрібні кошти, бажано під 0%, на багато років і ще щоб хтось супроводжував процеси, попереджаючи помилки. З інвестором теж не складно. Вкласти побільше, під більші відсотки, швидко, без ризику, надійно, стабільно, з соціальною складовою, з плюсами в авторитет і карму. Складнощі починаються на межі, коли потреби інвестора і бізнесмена складаються у взаємовигідні відносини. Вони пов’язані не стільки з протилежністю деяких потреб, скільки із можливим спільним непорозумінням того, що зв’язка “бізнесмен-інвестор” це одне ціле, один організм, родина, щось суцільне. Деякі бізнесмени та й інвестори інколи вживають кроки, направлені проти інтересів партнера, намагаючись збільшити свій інтерес, не розуміючи, що тим самим порушують баланс і вчиняють дії опосередковано проти себе. В умовах великих цифр і емоційного напруження це може призвести до трагічних наслідків. Тому, усі сторони цього процесу, вживають заходи для зменшення ризиків виникнення проблемних ситуацій на усіх етапах розвитку відносин. Ці зусилля зображені на наступному графіку

1. Підготовка презентацій, бізнес-плану. Збір і аналіз інформації. Знайомства. Як я вже писав раніше, бізнес починається з написання “бізнес-плану”. Далі – написання презентацій. Однієї короткої “3 слайди — 3 хвилини” і однієї повноцінної, хвилин на 15-20. Презентації і бізнес-план повинні бути відшліфовані і постійно з Вами (роздруковані і в цифрі). Далі на цьому етапі потрібно провести велику аналітичну роботу. Зібрати інформацію про усіх доступних потенційних інвесторів. Пошук може бути активним і пасивним. Активний — коли прикладаєте зусилля для контакту. Пасивний — коли піарите себе із розрахунком, що Вас знайде “Ваш” інвестор. Так, інвестори теж шукають нові контакти, бо також зацікавлені в перспективних партнерах. Слідуємо загальним правилам ділової комунікації і переходимо на інший етап.

2. Переговори. Під час переговорів слід бути уважніше а ніж при виборі нареченої. За своїм спічем не забувати записувати недоліки, на які Вам будуть вказувати і конкретизувати усі “забаганки” і “ні” партнера по переговорам. Цей етап важливий для проекту тим, що тільки якщо довго і сильно “трусити” бізнес-модель вона буде в результаті стійкою і ґрунтовною.

3. Укладання договору. Хороший договір — основа успішного співробітництва. По суті договір — це записані на папері домовленості сторін. Чим детальніше буде розписані Ваші з інвестором відносини, тим легше буде працювати.

4. Виконання зобов’язань. Цей етап охарактеризований словами “відповідальність”, “підтримання зв’язку”, “спільність”, “взаємність”, “піклування”, “турбота”. Тим, що підвівши риску можна назвати “надійне партнерство”.

Кредити банків рекомендовано залучати лише для збільшення оборотних коштів. Це масивний капітал, який має свої плюси і мінуси. Брати в початковий розрахунок банківські кредити не зовсім правильно, оскільки в житті кожного проекту з певною мірою ймовірності можуть з’явитись такі сторінки біографії, як недофінансування, пере-фінансування, до-фінансування і таке інше. Банки, якщо це не цільові установи, в таких умовах будуть не ефективними партнерами.

Залучення партнерів в бізнес. Дуже небезпечний для бізнесу крок. Тут міняється не тільки поле бізнесу, а й виникає дуже багато зв’язків, які повинні скластись в робочу систему. Це складно і не завжди ефективно. При усій принадності пропозиції в решті решт це буде вже не Ваш особистий бізнес. Для того, щоб виникла синергія, на яку розраховують, коли розмірковують про залучення партнера, не обов’язково брати когось в співвласники. А гроші — гроші в банку або у інвесторів.

Франчайзинг — це один з найцікавіших засобів залучення капіталу. Його основа полягає в продажу моделі бізнесу. Ви створюєте франшизу, готову модель свого бізнесу, захищаєте її від копіювання засобами захисту інтелектуальної власності або системними заходами, і продаєте наче звичайний товар. Покупець франшизи (франчазі) вкладає свій капітал у Ваш бізнес, стає Вашим інвестором. Це джерело фінансування потребує ретельної підготовки і наявності у Вашому бізнесі унікальної риси. Як створити франшизу читайте на сторінках цього сайту.

Держава і громада фінансують соціальні проекти, виділяють кошти у вигляді грантів та пільгових інвестицій. Це мабуть найвигідніше джерело фінансування. Тому, виявив в своєму бізнесі соціальну складову і довівши її потрібність для громади чи держави, Ви можете зробити добру справу і знайти джерело фінансування свого бізнесу. Приймайте участь у державних і громадських програмах, це в будь якому випадку буде корисно.

Фандрайзинг і краудфандинг є дуже ефективними схемами залучення коштів на поточні витрати. Якщо Ваш бізнес соціальний, корисний для Природи, громади, людей, то Ви можете розраховувати на фінансову підтримку свого проекту з боку суспільства. Краудфандингові платформи, такі як Спільнокошт, Peopleprojekt, Kickstarter та інші, допоможуть Вам у залученні коштів у широкого загалу.

Про заходи фандрайзингу я хочу присвятити окрему статтю, оскільки вона заслуговує на найбільшу увагу. Напишу її найближчим часом.

Таким чином, кожне джерело фінансування на кожному конкретному етапі розвитку бізнесу має свої плюси і мінуси. Грамотний вибір джерела фінансування призводить до позитивних результатів. Бажаю усім колегам натхнення і наснаги. До зустрічей. Хай щастить.

З Повагою, Денис Дудник

+38 067 441 5933 | +38 050 655 7322