Перед тим, як розпочати розробку бізнес-плану створення франшизи, відповідно до алгоритму, викладеного у статті Як створити франшизу, необхідно переконатися в тому, що бізнес-ідея підходить для схеми бізнес по франчайзингу, у тому, що прибутковість бізнесу висока і прибутку буде достатньо для розвитку системи. Для цього треба зробити попередній розрахунок створення франшизи.
Розрахунок виконується для місця де планується запуск тестової моделі франшизи. Отримані дані надалі використовуються у бізнес-плані франшизи.
Існує маса дуже цікавих, яскравих, привабливих ідей для бізнесу, які начебто ідеально підходять для створення франшизи, але при розрахунках обсягу ринку, конкуренції, прогнозування доходів, прибутку, витрат виявляється, що така бізнес-ідея не підходить для того, щоб вести бізнес з франчайзингу.
Тому, перш ніж починати писати бізнес-план тестової моделі франшизи, потрібно виконати попередній розрахунок прибутковості та окупності за таким алгоритмом
1. Визначте хто Ваш клієнт (покупець)
Від яскравої ідеї для бізнесу «загоряються очі», і здається, що Ваш товар чи послугу хочуть ВСІ. Для того щоб не потрапити в халепу в першу чергу визначте свого клієнта. Хто він? Зробіть докладний опис усіх потенційних покупців.
Знати своїх покупців необхідно як для того, щоб організувати бізнес з франчайзингу, так і для будь-якого іншого бізнесу.
2. Порахуйте обсяг ринку
Знаючи потенційних покупців Ваших товарів чи послуг, необхідно порахувати обсяг ринку. Для цього можна використовувати прямі та опосередковані статистичні дані. Одним словом, включайте аналітику. Скільки грошей “крутиться” на ринку Вашої ідеї для бізнесу потрібно знати обов’язково.
Якщо бізнес-ідея унікальна, і такого ринку немає – візьміть ринок задоволення тих потреб, які задовольняє бізнес-ідея, що тестується.
3. Дізнайтесь все про конкурентів
Погуляйте по ринку ідеї для бізнесу, який вже вивчений. Дізнайтеся все про конкурентів у країні, та у місці створення тестової моделі франшизи.
Якщо бізнес-ідея така, що конкурентів немає – візьміть конкурентів, які задовольняють ті ж потреби, що і бізнес-ідея, що тестується.
4. Зробіть прогноз обсягу продажів
З аналізу обсягу ринку, конкуренції над ринком, необхідно зробити прогноз обсягу продажу для тестової моделі франшизи. Зробіть три розрахунки: в оптимістичному (без фанатизму), песимістичному та усередненому значеннях.
Взявши за основу актуальне значення (тільки не оптимістичне) необхідно розподілити його за роком. Спрогнозуйте як розподіляться продажі протягом року, з урахуванням сезонності та зростання покупців. Побудуйте графік.
5. Порахуйте прибуток
Знаючи обсяги продажу та структуру ціни (ціноутворення), порахуйте прогнозований прибуток, який отримає франчазі. Побудуйте графік розподілу за роком.
6. Порахуйте витрати
Порахуйте всі постійні та змінні витрати. Добре продумайте всі складові витратної частини (оренда, зарплата, навчання, накладні витрати, витрати на навчання, бізнес-супровід, ін.).
Для точності розрахунків необхідно, хоча б у першому наближенні, знати розміри капітальних витрат та (або) роялті, розміри постійних та змінних відрахувань франчайзеру. Їх також увімкніть у витрати. Побудуйте графік розподілу за роком.
7. Побудуйте графік досягнення беззбитковості
На графіку досягнення беззбитковості (без капітальних витрат) по точці перетину прибутку та витрат франчазі, відразу стане видно, наскільки для нього цей бізнес буде цікавим. У першому наближенні ми бачимо, чи підходить бізнес-ідея під бізнес по франчайзингу чи ні.
Якщо прибутковість бізнес-ідеї висока, термін окупності короткий, то, безперечно, необхідно далі продовжити проектні роботи зі створення бізнес-плану тестової моделі франшизи. Отже, можна будувати бізнес із франчайзингу.
Якщо прибутковість бізнес-ідеї низька, термін окупності великий – потрібно шукати інші системи продажу. За таких умов бізнес із франчайзингу не побудувати. Франчайзинг не любить маленьких прибутків. Якщо франчазі мало заробляє, то він починає плакати і ридає так, що бізнесу не буде.
Якщо бізнес-ідея не підходить для того, щоб створити бізнес із франчайзингу, то шукайте інші способи збуту. Проаналізуйте можливість агентського продажу, створення агентської мережі, створення дистриб’юторської мережі, відкриття філій та ін. систем збуту.
Наша пропозиція щодо франчайзингу на сторінці Франчайзинг
Детальніше про створення франшизи у статті Як створити франшизу
З повагою, Денис Дудник